Ейдетика
(067) 98 360 89
http://joomla25.ru/shablony/ - joomla 2.5 шаблоны

Вправи для тренування уваги дітей

 

У цьому розділі наведені приклади вправ та ігор (від простих до складніших) для тренування уваги дітей. Починати тренування потрібно з нескладних завдань, які відповідають віку та рівню підготовки дитини. Поступово ускладнюйте завдання та подовжуйте час ігор.

Зображення збільшиться, якщо по ньому клацнути.

 ЛАБІРИНТИ

Робота з лабіринтами розвиває вміння цілеспрямовано зосереджуватися, вести пошук потрібного шляху, оглядаючись, а іноді і повертаючись назад, знаходити найкоротший шлях. Виконання таких завдань сприяє вдосконаленню якості довільної уваги: поступово збільшує її обсяг, покращує її розподіл, переключення, стійкість.

При перевірці завдання зверніть увагу на те, щоб під час пошуку шляху дитина зупинялася на поворотах і подумки шукала вільний коридор. Зверніть увагу дитини на маленькі хитрощі, наприклад, з деяких лабіринтів можна швидше знайти вихід, якщо прокладати шлях з кінця.

 ДОМАЛЮЙ ПОЛОВИНКУ

Такі вправи розвивають мислення, уяву, увагу, зорову пам'ять, графічні навички дитини. Під час виконання завдання можна познайомити дитину з таким поняттям, як "вісь симетрії" і пояснити, що означає "відобразити дзеркально". Підбирайте такі завдання, щоб дитина змогла домальовувати і ліву і праву половинки малюнка.


З'ЄДНАЙ ПО ТОЧКАХ

В подібних завданнях потрібно з'єднати по порядку точки, щоб вийшов малюнок, який можна використовувати як розмальовку. Вправи розвивають увагу, посидючість, навчають порядковому рахунку. Точки можна з'єднувати в прямому і зворотному порядку. При з'єднанні точок у зворотному порядку, завдання значно ускладнюється.


 ВІДШУКАЙ НА МАЛЮНКУ

Малюнки створені таким чином, що деякі предмети на них зумисно приховані. Дитині належить їх відшукати.

  ДОМАЛЮЙ ЗА ЗРАЗКОМ

 Завдання, в яких потрібно домалювати предмети згідно зі зразком.

   ЗНАЙДИ СПІЛЬНЕ

  ВІДШУКАЙ ПОЛОВИНКУ

 ЗНАЙДИ ОДНАКОВІ


 НЕВИДИМКИ


 ВІДМІННОСТІ

 

 ПОВТОРИ ПО КЛІТИНКАХ


   ПЛУТАНИЦІ


 СЕКРЕТ


 ФРАГМЕНТИ

 

 ОСТАННІЙ ІЗ МОГІКАН

Цю гру добре проводити після розповіді про індіанців, а ще краще після того, як дитина подивилася фільм або прочитала книгу про індіанців. Обговоріть основні характеристики індіанців: близькість до природи, вміння чути і бачити все, що відбувається навколо. Особливо уважними повинні бути індіанці, що вирушили на полювання або ті, що "відкопали сокиру війни". Від того, чи помітять вони вчасно різні шуми, може залежати їхнє благополуччя. Тепер, коли ігрова мотивація створена, запропонуйте дитині побути таким індіанцем. Нехай вона закриє очі і постарається почути всі звуки в кімнаті та за її межами. Запитайте її про походження цих звуків.

Примітка. Щоб було цікавіше, можна спеціально організувати деякі шуми і звуки. Постукайте по різним предметам у кімнаті, хлопніть дверима, пошарудіть газетою і т. д.

КОРЕКТОР

Цю гру діти зазвичай люблять за те, що вона дає їм можливість відчути себе дорослими і важливими. Для початку потрібно пояснити їм зміст незрозумілого слова "коректор". Згадайте з дитиною її улюблені книги та дитячі журнали. Чи зустрічала вона в них коли-небудь друкарські помилки? Звичайно ні, якщо мова йде про хороше видавництво. Але ж автори теж можуть допускати помилки. Хто ж займається їхнім виправленням і не пропускає до друку різні "полимки"? Цією важливою людиною і є коректор. Запропонуйте дитині попрацювати на такій відповідальній посаді.
Візьміть стару книгу або журнал, де є великі тексти. Домовтеся з дитиною про те, яка буква сьогодні буде умовно "неправильною", тобто яку букву вона буде викреслювати. Потім виберіть фрагмент тексту або засічіть час роботи (не більше десяти хвилин). Коли пройде цей час або буде перевірений весь вибраний уривок, перевірте текст самі. Якщо ваші син або дочка дійсно відшукали всі потрібні літери, то обов'язково похваліть їх. Такому коректорові можна навіть видати премію (наприклад, у вигляді солодощів або маленьких сюрпризів)!
Якщо ж вашим коректором були допущені пропуски або помилки, то теж не засмучуйтеся - йому є в чому вдосконалюватися! Візьміть аркуш у клітинку і накресліть на ньому систему координат. Вгору по вертикальній осі відкладіть стільки клітинок, скільки помилок припустилася дитина. Коли будете проводити цю гру повторно, то на цьому ж кресленні правіше відкладіть наступну кількість помилок. З'єднайте отримані точки. Якщо крива поповзла вниз, значить, ваша дитина сьогодні працює більш уважно, ніж раніше. Порадійте разом з нею цій події!

Примітка. Описану гру бажано проводити з неуважними дітьми систематично. Тоді вона стане ефективним інструментом, здатним виправити цей недолік. Якщо ж ваша дитина вже без зусиль справляється із завданням, тоді можна його ускладнити наступними способами. По-перше, можна запропонувати коректорові викреслювати не одну букву, а три, причому різними способами. Так, наприклад, букву "М" потрібно викреслювати, букву "С" підкреслювати, а "І" обводити в кружок. По-друге, можна вносити шумові перешкоди, які будуть відволікати дитину від роботи над завданням. Тобто у відведений для "коректури" час ви замість того, щоб зберігати мовчання і допомагати дитині зосередитися, будете грати роль "шкідливого" батька: шуміти, шарудіти, розповідати історії, упускати предмети, вмикати і вимикати магнітофон та виконувати інші дії в стилі старої Шапокляк.

ВЧИТЕЛЬ

Ця гра напевно сподобається тим, хто вже навчається в школі, особливо в початкових класах. У цьому віці діти легко ототожнюють себе з учителем і з задоволенням побудуть на його місці.
А ось вам, навпаки, доведеться представити себе недбайливим школярем і підготуватися до уроку, списавши кілька речень з книги. При цьому ви повинні допустити у своєму тексті кілька помилок. Краще не робити орфографічних або пунктуаційних помилок, адже дитина може не знати деяких правил. Зате можна допускати пропуски букв, зміни закінчень, неузгодженість слів в особі і відмінку. Нехай дитина увійде в роль учителя і перевірить вашу роботу. Коли всі помилки будуть знайдені, запропонуйте їй поставити оцінку за таке списування. Будьте морально готові, що ваші син або дочка з неприхованою радістю поставлять двійку в ваш уявний щоденник. Добре ще, якщо батьків в школу не вимагатимуть!

Примітка. Якщо у вас нерозбірливий почерк, то краще надрукувати текст з помилками або написати друкованими літерами.

ТІЛЬКИ ПРО ОДНЕ

Ця гра може здатися нудною на погляд дорослих. Однак діти її чомусь дуже люблять.
Запропонуйте дитині вибрати одну будь-яку іграшку. Тепер поясніть правила. У цій грі можна говорити тільки про одне - про обрану іграшку. Причому говорить тільки той, у кого іграшка в руках. Сказати потрібно одне речення, яке описує цю іграшку в цілому або якісь її деталі. Після цього слід передати її іншому гравцеві. Тоді він скаже своє речення про цей самий предмет. Зверніть увагу, що не можна повторювати вже сказані відповіді або робити абстрактні висловлювання. Так фрази типу: "А я у бабусі бачив схожу ..." - каратимуться штрафним балом. А гравець, який набрав три таких бали, вважається переможеним! Сюди ж нараховуються штрафи за повторення сказаного і відповідь не в свою чергу.

Примітка. Краще обмежувати час цієї гри. Наприклад, якщо після закінчення десяти хвилин ніхто з учасників не набрав три штрафні бали, то виграють обидва. Поступово цю гру можна ускладнювати, вибираючи в якості її об'єкта не іграшку, а більш прості предмети, у яких не так вже й багато ознак. Якщо в результаті ви зможете описувати досить довго предмети типу олівця, то сміливо вважайте, що досягли зі своєю дитиною певних висот!

ЛОВИ – НЕ ЛОВИ

Правила цієї гри схожі на всім відомий спосіб грати в "Їстівне - неїстівне". Тільки умова, коли дитина ловить м'яч, а коли ні, може змінюватися в кожному коні гри. Наприклад, зараз ви домовляєтеся з нею, що якщо ведучий кидає м'яч, вимовляючи слово, що відноситься до рослин, то гравець ловить його. Якщо ж слово не є рослиною, то відбиває м'яч. Наприклад, один кін гри міг би називатися "Меблі - не меблі". Аналогічно можна грати в такі варіанти, як "Риба - не риба", "Транспорт - не транспорт", "Літає - не літає" і безліч інших. Кількість обираних умов гри залежить тільки від вашої фантазії. Якщо вона раптом вичерпається, запропонуйте дитині самій вибрати умову гри, тобто категорію слів, які вона буде ловити. Діти іноді дають зовсім свіжі та творчі ідеї!

Примітка. Як ви, напевно, помітили, ця гра розвиває не тільки увагу, але й здатність до узагальнення, а також швидкість обробки почутої інформації. Тому з метою інтелектуального розвитку дитини постарайтеся, щоб категорії цих узагальнюючих понять були різноманітні і зачіпали різні сфери, а не обмежувалися побутовими і часто використовуваними словами.

ДРЕСИРОВАНА МУХА

Для цієї гри вам буде потрібно взяти аркуш паперу і розкреслити його на 16 клітин (квадрат з чотирьох клітин по вертикалі і чотирьох по горизонталі). Зображення мухи можна зробити самому на окремому маленькому папері або взяти ґудзичок (ігрову фішку), яка буде просто символізувати цю комаху.
Помістіть вашу "муху" на яку-небудь клітину ігрового поля. Тепер ви будете їй наказувати, на скільки клітинок і в якому напрямку потрібно переміщатися. Дитина повинна уявити собі подумки ці пересування. Після того як ви віддали мусі кілька наказів (наприклад, одна клітинка вгору, дві вправо, одна вниз), попросіть сина (дочку) показати те місце, де тепер повинна бути добре дресирована муха. Якщо місце вказано вірно, то пересуньте муху на відповідну клітинку. Продовжуйте бути "повелителем мух".

Примітка. Якщо, стежачи уявним поглядом за рухами мухи, ваша дитина побачить, що муха, виконуючи ваші інструкції, виповзла за межі клітинного поля, то нехай дитина негайно дасть вам знати про це. Домовтеся, яким чином вона може це зробити: комусь достатньо встати з місця або підняти руку, а хтось віддає перевагу більш виразним діям, наприклад скрикнути або підстрибнути, що допомагає зняти напругу і втому від пильної уваги.

Я ВЕСЬ В УВАЗІ

У цій грі вашій дитині знадобиться все її акторське обдарування, а вам - винахідливість. Можна ввести учасників в гру за допомогою вистави, дія якої відбувається на кіноспробах. Юним акторам пропонують зобразити людину, яка "вся в увазі", тобто повністю поглинена своїми думками і почуттями, тому вона абсолютно не помічає того, що відбувається навколо неї. Підкажіть починаючому акторові, що вийде краще зосередитися, якщо він представить, що дивиться дуже цікавий фільм або читає книгу. Але цим роль не обмежується. У починаючої зірки екрану є конкуренти. Вони будуть всіляко заважати йому добре зіграти свою роль. Для цього вони (тобто знову-таки ви в такій "шкідливій" ролі) можуть розповідати анекдоти, звертатися до актора за допомогою, намагатися здивувати або розсмішити його, щоб привернути до себе увагу. Єдине, чого вони не мають права робити, - це доторкатися до актора. Але і в актора є обмеження в правах: він не може закривати очі або вуха.
Після того як режисер (тобто ви або інший член сім'ї) скаже: "Стоп", всі учасники перестають грати. Можна навіть взяти інтерв'ю у початківця артиста, нехай він розповість, як йому вдалося бути уважним і не відволікатися на спеціально створювані перешкоди.

Примітка. Звичайно, ця гра буде ще веселіша, якщо ви підключите до неї декількох дітей. Правда, тоді потрібно буде стежити за порядком, щоб "конкуренти» не перестаралися у прагненні відвернути увагу "актора". Також участь дорослого може показати дітям несподівані і цікаві ходи, які вони можуть використовувати. Якщо ви помітите, що спроби відвернути актора обмежуються криками і кривлянням, то підкажіть гравцям більш оригінальні способи. Так можна повідомляти особисті новини ("Бабуся приїхала!"), показувати нову іграшку, робити вигляд, що всі йдуть і т. п.

ПИЛЬНЕ ОКО

Для того щоб стати переможцем у цій грі, дитині потрібно бути дуже уважною і вміти не відволікатися на сторонні предмети.
Виберіть маленьку іграшку або предмет, який дитині належить знайти. Дайте їй можливість запам'ятати, що це таке, особливо якщо це нова річ в будинку. Попросіть дитину вийти з кімнати. Коли вона виконає це прохання, поставте обраний предмет на доступному погляду місці, але так, щоб той не відразу впадав в очі. У цій грі не можна ховати предмети в шухляди, за шафу і тому подібні місця. Іграшка повинна стояти так, щоб гравець міг її виявити, не торкаючись до предметів у кімнаті, а просто уважно їх розглядаючи.

Примітка. Якщо ваші син або дочка зуміли знайти іграшку, то вони гідні похвали. Можна навіть сказати їм про те, що, якби вони народилися в племені індіанців, їх, можливо, назвали б гордим ім'ям типу Пильне Око.

ВУШКА НА МАКІВЦІ

Перш ніж почати з дитиною грати в "Вушка на маківці", дізнайтеся, як вона розуміє сенс цього виразу стосовно до людей. Якщо виявиться, що переносне значення цієї фрази залишається для малюка неясним, поясніть йому самі образний вислів: про людей так говорять, коли вони уважно прислухаються. А в застосуванні до тварин дана фраза має прямий сенс, тому що, прислухаючись, звірі зазвичай піднімають вуха.
Тепер можна пояснювати правила гри. Ви будете вимовляти різноманітні слова. Якщо в них чується певний звук, наприклад [с], або той же звук, але м'який, то дитина повинна негайно встати. Якщо ж ви вимовляєте слово, де цей звук відсутній, то дитині слід залишатися на своєму місці.

Примітка. Ця гра розвиває слухову увагу, тобто увагу до звуків. Тому вона буде дуже корисною тим дітям, які готуються до вступу в школу і тільки починають вчитися читати і писати. У дітей, які мають логопедичні труднощі, особливо порушення фонематичного слуху (що має встановити логопед), така гра може не тільки розвивати увагу, а й коректувати деякі недоліки розвитку.

ЧАРІВНЕ ЧИСЛО

З цією грою можуть впоратися діти, які вміють добре рахувати і ділити в умі, тобто не молодші третього класу.
Необхідно кілька учасників гри. Вони будуть рахувати по колу від одного до тридцяти. Щоб зосередити увагу на тому, хто має відповідати, можна перекидати м'яч. Кожен гравець повинен просто назвати число, наступне за тим, яке назвав попередній учасник. Але якщо це число містить цифру три або ділиться на три без залишку, то вимовляти його не можна. У цьому випадку потрібно сказати якесь чарівне заклинання (наприклад, "абракадабра") і перекинути м'яч наступній людині.
Складність гри полягає в тому, щоб не збитися з рахунку, продовжуючи чітко називати числа, навіть після того, як попередній гравець вимовив "заклинання", а не число.

Примітка. "Чарівним" в цій грі можна зробити будь-яке число, але починати краще з трьох, бо це дійсно чарівне число багатьох казок (що можна обговорити з дитиною).

ДРУКАРСЬКА МАШИНКА

У цю гру має сенс грати, якщо у вас в будинку (постійно або тимчасово) є кілька дітей, які вміють читати. Нехай вони представлять себе клавішами друкарської машинки і "надрукують" те речення, яке ви їм скажете. Учасники гри повинні по черзі вставати і називати по одній букві. Їм доведеться бути дуже уважними, щоб не помилитися у виборі букви і не пропустити свою чергу!
Коли "друковане" слово закінчується, всі "клавіші" повинні встати. Коли потрібен розділовий знак, то все тупають ногою, а в кінці речення крапку позначають плесканням в долоні.
Клавіші, які невірно друкують, будуть відправлятися в майстерню, тобто діти, які зробили по три помилки, будуть виходити з гри. Решта, навпаки, вважаються переможцями. На таких дітей-клавіш можна і гарантію давати, не боячись розоритися на ремонті!

Примітка. Якщо гравці різного віку, то фразу для друку краще давати таку, з якою впорається навіть наймолодший з них. Тоді всі гравці будуть в рівних умовах і не програють тільки тому, що ще не вчили в школі тих чи інших правил української мови.

ВСЕ НАВПАКИ

Ця гра напевно сподобається маленьким упертюхам, які люблять робити все навпаки. Спробуйте "легалізувати" їхню пристрасть суперечити. Дорослий в цій грі буде ведучим. Він повинен демонструвати різноманітні рухи, а дитина теж повинна виконувати рухи, тільки абсолютно протилежні тим, що йому показують. Так, якщо дорослий підняв руки, дитині слід опустити їх, якщо підстрибнув - слід присісти, якщо витягнув вперед ногу - потрібно відвести її назад і т.п.

Примітка. Як ви, напевно, помітили, від гравця потрібне не тільки бажання перечити, але і вміння швидко мислити, підбираючи протилежний рух. Зверніть увагу дитини на те, що протилежне - це не просто інше, а в чомусь схоже, але розрізнювальне за напрямком. Доповнити цю гру можна періодичними висловлюваннями ведучого, до яких гравець буде підбирати антоніми. Наприклад, ведучий скаже "теплий", гравець зразу ж повинен відповісти "холодний" (можна використовувати слова різних частин мови, у яких є протилежні за змістом: бігти - стояти, сухий - мокрий, добро - зло, швидко - повільно, багато - мало і т. д.).

ЧАРІВНЕ СЛОВО

Діти зазвичай дуже люблять цю гру, тому що в ній дорослий виявляється в положенні дитини, яку привчають бути ввічливою.
Запитайте у дитини, які вона знає "чарівні" слова і чому вони так називаються. Якщо вона вже досить опанувала етикетні норми, то зможе відповісти, що без цих слів прохання можуть виглядати як грубий наказ, тому людям не захочеться їх виконувати. "Чарівні" слова показують повагу до людини і привертають її до мовця. Зараз в ролі такого мовця, що намагається домогтися виконання своїх побажань, будете виступати ви. А дитина буде уважним співрозмовником, чутливим до того, чи сказали ви слово "будь ласка". Якщо у фразі ви його вимовляєте (наприклад, говорите: "Підніми, будь ласка, руки вгору!"), То дитина виконує ваше прохання. Якщо ви просто говорите своє прохання (наприклад, "Лясни три рази в долоні!"), то дитина, що привчає вас до ввічливості, ні за що не повинна виконувати цю дію.

Примітка. Ця гра розвиває не тільки увагу, але й здатність дітей до довільності (виконанню дій не імпульсивно, просто тому, що зараз цього хочеться, а у зв'язку з певними правилами і цілями). Ця важлива характеристика вважається багатьма психологами однією з провідних при визначенні готовності дитини до навчання в школі.

ОСТАННІЙ ШТРИХ

Якщо вашій дитині подобається малювати, а ви любите щось робити разом з нею, то ця гра принесе задоволення вам обом.
Візьміть аркуш паперу і олівець. Попросіть дитину намалювати будь-який малюнок. Це може бути окремий предмет, людина, тварина, а може бути ціла картина. Коли малюнок буде готовий, попросіть вашого сина чи дочку відвернутися, а самі тим часом внесіть в малюнок "останні штрихи", тобто домалюйте якісь дрібні деталі до вже намальованих або зобразіть щось зовсім нове. Після цього дитина може повернутися. Нехай, глянувши ще раз на творіння своїх рук, вона скаже, що тут змінилося. Які деталі намальовані не рукою "майстра"? Якщо вона зуміла це зробити, то виграла. Тепер можна помінятися з дитиною ролями: ви будете малювати, а вона вносити "останній штрих".

Примітка. Ця гра практично універсальна - вона може застосовуватися для розвитку уваги дітей будь-якого віку. При цьому ви повинні регулювати складність самого малюнка і ступінь "помітності" змін, які вносяться до нього. Так у грі з трирічною дитиною може бути намальовано сонечко, а в якості останнього штриха йому домалювати очі і посмішку. Граючи з молодшими підлітками, можна відображати на папері найскладніші абстрактні візерунки або малювати схеми, до яких вносяться ледь помітні доповнення. Добре також, якщо ви привернете до гри двох дітей, це підтримає ігровий азарт і додасть здорової конкуренції.


Якщо ця стаття стала Вам у пригоді, будь ласка, проголосуйте за неї.
( 11 Голосів ) 
_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________