Ейдетика
(067) 98 360 89
Шаблоны Joomla 2.5 здесь: http://joomla25.ru/shablony/

Вправи для вдосконалення навику читання

 

Багато батьків, намагаючись допомогти своїм дітям навчитися читанню, вчать як можуть. За основу вони беруть буквар або абетку у різних варіаціях: кубики і таблиці з буквами, абетки розрізні, музичні та ін. Бажання батьків зрозуміле й похвальне, але багато з них при навчанні дитини читанню допускають  дві найпоширеніші  помилки, які потрібно потім виправляти переучуванням.

По-перше – це неправильне вивчення алфавітних назв букв: БЕ, МЕ, ША, ЕР…

Правильним буде навчати дітей називати букви звуками коротко: Б, М, Ш, Р, в іншому випадку ускладнюється навик злиття букв у склади. Дитина замість МАМА читає МЕАМЕА. Чи легко дитині розшифрувати таке слово? Звичайно ж, зміст прочитаного при читанні по буквах часто залишається для дитини незрозумілим, а сам процес читання стомлюючим і нецікавим.

По-друге – це неправильне навчання злиттю букв у склади і читання складів і слів. Наприклад.

- М і А буде МА;
- читання по буквах: М, А, М, А;
- прочитування очима, а потім вимовляння слів або фраз, не дивлячись у книгу.

Правильно вчити дитину тягнути перший звук до тих пір, поки не дійде до другого: МММА - МММА; СССІІІК; РРРАААК.

Дослідниками встановлено, що на процес формування навички читання у дітей впливає загальний психічний і фізичний розвиток. Високий ступінь розвитку уваги, пам'яті, мислення, мовлення може стимулювати навик читання. І навпаки, слабкий розвиток однієї або декількох психічних функцій може гальмувати успішне формування цієї навички.

Професор І.П. Федоренко, створювач методики поліпшення техніки читання, вважає, що при роботі над книгою важлива не тривалість, а частота тренувальних вправ.

Пам'ять людська влаштована таким чином, що запам'ятовується не те, що постійно перед очима, а те, що миготить: тобто, то є, то немає. Саме воно створює роздратування і запам'ятовується. Тому, якщо ми хочемо освоїти якісь вміння, довести їх до автоматизму, до рівня навику, то ми зовсім не повинні проводити довгі вправи, тривалі за часом; ми повинні вправи проводити короткими порціями, але з більшою частотою.

Що ж найчастіше спостерігається в багатьох сім'ях? Тато або мама саджають свою дитину, і говорять наступне: "Прочитай ось цю казку. Поки не прочитаєш, з-за столу не виходь". При тій низькій техніці читання, якою володіє молодший школяр, йому необхідна година-півтори, щоб прочитати цю коротеньку казку. Це – година-півтори дуже важкої праці. Тато і мама допускають тут дуже серйозну педагогічну помилку, пригнічуючи таким чином у дитини бажання читати. Було б набагато краще, якби домашнє тренування проводилося трьома порціями по 5 хвилин. Невеликий абзац дитина прочитує і переказує його зміст. Через годину-дві ще одна порція. Перед сном ще одна порція.

Задача нашого курсу – розвиток техніки читання, але  без насилля над дитиною, а на основі прищеплення інтересу до читання.

Кожне заняття націлене на розвиток у дитини допитливості і цікавості до навчання. Навчальні вправи чергуються з цікавими завданнями ігрового характеру, і всі вони сприяють розвитку швидкості і якості читання.

Наводимо приклади вправ для поліпшення техніки читання у дітей.

АРТИКУЛЯЦІЙНА ГІМНАСТИКА

Різноманітні чистомовки і скоромовки сприяють розвитку у дитини артикуляційного апарату, інтонаційної виразності, виробленню правильної дикції. Запропонуйте дитині різні варіанти вимови (тихо, голосно, повільно, швидко, весело, сумно, радісно, по складах, проспівати та інше).

1. Скоромовки.

Перчив, перчив – доки не переперчив.

Орел на горі, перо на орлі.

Лелеко, лелеко, ти летиш далеко.

Шишки на сосні, шашки на столі.

У Слави і Сави в сітях сом з вусами.

На дворі трава, на траві дрова.

Пес Полкан попав в капкан.

 Мама мила Милу милом,

 Мила митися не вміла,

 Мила мило з рук не змила.

 Ходить квочка коло кілочка,

 водить діточок коло квіточок.

 Оленя одне блукало.

 Оленя когось шукало.

 Ой, був собі коточок,

 Украв собі клубочок.

 

2. Чистомовки.

Ди-ди-ди - йшли качата до води,

Иця-иця-иця - а назустріч їм лисиця. 
Ити-ити-ити - та качат не треба вчити: 
Юсь-юсь-юсь - вони з розбігу у воду - плюсь!

Ок-ок-ок - ось колючий їжачок, 
Ми-ми-ми - приготувався до зими. 
Чок-чок-чок - повна хата грушечок. 
Ок-ок-ок - частуватиме діток. 

Із-із-із - барсучок в нору заліз. 
Ди-ди-ди - наступилиі холоди. 
Ить-ить-ить - барсучок тут смачно спить
Ни-ни-ни - аж до самої весни. 

Ить-ить-ить - заєць в полі аж тремтить. 
Ем-ем-ем - він сховався за кущем. 
Уха-уха-уха - але довгі в нього вуха, 
Їх-їх-їх - не сховати зайцю їх. 

Аха-аха-аха - а де ж наша черепаха? 
Оня-оня-оня - черепаха наша - соня. 
Ів-ів-ів - до весняних теплих днів
Оню-оню-оню - не турбуйте нашу соню. 

Ям-ям-ям - важко взимку горобцям, 
Ти-ти-ти - їм зерняток не знайти. 
Ати-ати-ати - треба крихт їм накидати, 
Ать-ать-ать - щоб їм під стріхою дрімать. 

Ички-ички-ички - тут же скачуть і синички, 
Ів-ів-ів - доганяють горобців. 
Ди-ди-ди- будуть довго холоди? 
Ни-ни-ни - чи діждемося весни? 

Альня-альня-альня - ось на дереві їдальня. 
Сі-сі-сі - годівниці гарні всі. 
Ці-ці-ці - вам, синички й горобці, 
Їх-їх-їх - прилаштували дітки їх. 

Ги-ги-ги - ой, як біло навкруги! 
Узі-узі-узі - птахи - наші гарні друзі. 
Ді-ді-ді - допоможем їм в біді
Ди-ди-ди - в осінні й зимні холоди.

Ія-ія-ія - а це що за чудасія? 
Іг-іг-іг - це ж ведмежий барліг. 
Ить-ить-ить - тут ведмідь у ньому спить, 
Ни-ни-ни - бачить він медові сни. 

Сі-сі-сі - будьте впевнені усі, 
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть, 
Не-не-не - засяє сонечко ясне, 
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх. 

Ами-ами-ами - вже весна не за горами. 
Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки - і звірята, і пташки, 
Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля! 

Ато-ато-ато - чистомовок є багато. 
Ті-ті-ті - та найкращі будуть ті, 
Ята-ята-ята - що поможуть вам, малята, 
Ув-ув-ув - ротик щоб слухняним був!

3. Читання приголосних.

Учень робить глибокий вдих і на видиху читає 15 приголосних одного ряду:

БТМПВЧФКНШЛЖЗЦС

КВМСПЛБШГРДБЛСТ

ПРЛГНТВСЧЦФБХНМ

ВМРГКТБДЗЩЗБЧВН

ФЩМЖДШХЧМКПБРВС

ПТКЗРМВДГБФКЗРЧ

ВПРАВИ НА УТВОРЕННЯ СЛІВ

1. Складання слів з половинок.

Береться від 3 до 10 слів. Слова поділяются на склади, які пишуться на окремих карткх. Дитині пропонується швидко скласти картки так, щоб вийшли осмислені слова. У більш складному варіанті пропонуються слова, схожі за написанням.
Ця вправа розвиває здатність по окремому фрагменту висловлювати здогад про все слово в цілому і відразу ж підтверджувати його відсутнім фрагментом. Крім того, формується установка на побуквений аналіз слова.

2. Утворення слів з частин.

3. Складання слів за допомогою стрілочок.

 

3. Гра «Поле чудес»

Додавання букв таким чином, щоб змінилася форма слова, або вийшло нове слово.

 

 4. Утворення якомога більшої кількості слів з частинок, що наведені у табличці.

 

КА СИ ПАВ БУ ТО
ПАР НА    ТОК ВІС   ЖКА
ГОН ПА ВА ЛА МИШ
ТА МУ РОС ЛО СНІ

СКЛАДАННЯ АНАГРАМ


Починати складати анаграми потрібно з простих слів, залишаючи першу і останню букву на своїх місцях і озвучуючи тему, наприклад "Тварини".

САБКОА          КНГЕРУУ          ПДНАА          ДЛЬЕІФН          ЛСИЦИЯ          ВДЕДІМЬ

Потім перемішуйте тільки приголосні, залишаючи черговість складів. Попросіть дитину виявити "зайве" слово:

ВОРОКА          ВНИСЯ          СІВКЮЛ          ФИЖАРА          ЛЕФЕНОТ          ІМЯЗ

Далі ускладнюйте завдання, в залежності від тренованості дитини.

 

ВПРАВИ НА РОЗШИРЕННЯ «КУТА ЗОРУ»

1. Таблиці Шульте.

 Знаходження пропущеного числа, слідкуючи тільки очима (без допомоги олівця або пальця). Під час вправи слід намагатися утримувати погляд у центрі таблиці. Час пошуку для дітей 6-7 років - 45 с.

 2. Читання пірамід слів і чисел.

 Мета даних вправ - дивлячись на центральну лінію побачити числа або склади, що знаходяться по різні сторони. Ці вправи, при регулярному тренуванні, розширюють горизонтальний і вертикальний "кут зору".

 

 

ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ КОНЦЕНТРАЦІЇ

 1. Пошук фрагментів.

Знаходження у таблицях запропонованих фрагментів і виділення їх за зразком.

2. Гра «Компьютер».

Мета - з'ясувати, скільки разів зустрілися слова заєць та вовк.

 

3. Лабіринти

Пошук виходу з лабіринту за допомогою лише очей.

4. Гра «Великі і маленькі числа»

Пошук чисел від 1 до 99 "лише очима". Різний розмір чисел тренує мозок швидко переключатися.

5. Викреслювання букв різними способами.

Мета - закреслити всі букви "О". Букви "А" потрібно обвести в кружок.

Мета - закреслити всі неправильно написані літери.

6. Пошук відмінностей.

Мета - знайти 10 відмінностей між малюнками.

ЧИТАННЯ СЛІВ РІЗНИМИ СПОСОБАМИ

1. По стрілочках:

2. Читання слів, поданих у аналітико-синтетичній формі.

ЧИТАННЯ ТЕКСТІВ РІЗНИМИ СПОСОБАМИ

1. Паралельне читання: читаєте з дитиною один і той же текст, тільки ви вголос, змінюючи темп мови час від часу, а дитина водить пальчиком по словах. Обов'язково стежте, щоб дитина встигала за вами, а по закінченні запитаєте про те, чи помітила вона зміну швидкості.
2. Пошук слів: попросіть дитину знайти в тексті названі вами слова. Далі можна перейти до складнішої вправи - пошук відповідей на питання в тексті.
3. Читання на час: дайте дитині прочитати простий текст, а самі засічіть час. Потім перерахуйте прочитані слова. Повторіть процедуру, але не більше трьох разів, ось побачите, з кожною спробою прочитаних слів буде все більше - це вселить у дитину впевненість у своїх силах.
4. Читання про себе: ця вправа сприяє навичкам швидкого читання.
5. Рольове читання: візьміть уривок казки, де спілкуються два персонажі, домовтеся з дитиною, слова якого героя будете читати. Прочитайте уривок у ролях, передаючи голосом характери героїв.

 

Якщо ця стаття стала Вам у пригоді, будь ласка, проголосуйте за неї.

( 10 Голосів ) 


_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________