Ейдетика
(067) 98 360 89
Шаблоны Joomla 2.5 здесь: http://joomla25.ru/shablony/

Як привити дітям любов до читання?

 

Почнемо з того, що змушувати дитину читати не можна. Як ми говорили вище, примус ні до чого, крім відрази до книг, призвести не може.

Є дієві способи, як прищепити дитині любов до читання. І хочу відразу вберегти багатьох батьків від одного достатньо дієвого, на їхню думку, способу - обміну. Коли батьки пропонують дитині читати в обмін на щось. Наприклад: «Прочитаєш 10 сторінок - отримаєш шоколадку» або «прочитаєш цю книжку, перекажеш мені - підемо в кіно або в «Макдоналдс». Такий спосіб можна інколи застосовувати у вихованні, наприклад: «Ти помиєш посуд і отримаєш щось» - це нормально. Прибирання - це те, від чого мало хто буде отримувати задоволення, тому принцип обміну тут допустимий. Але ж ми хочемо прищепити любов до читання, а не зробити читання неприємним обов'язком.

Дуже добре, якщо у вашої дитини є улюблена книга, яку вона любить перечитувати. До речі, не можна заважати їй це робити, якщо вона вже в 20-й раз перечитує щось - це дуже добре.

Якщо поки улюбленої книги немає, то важливо знайти її. Набираємо в будь-якому інтернет-пошуку фразу, наприклад, «Що читати дитині 8 років». Знаходимо сторінки якихось крупних видавництв та інтернет-магазинів. Тут ви можете для кожного віку подивитися свої бестселери (книги, які найкраще продаються). Якщо книгу купують і читають, швидше за все вона хороша. Тепер подивіться, які відгуки залишають люди, подивіться, які оцінки у книги. Визначивши таким чином 5-7-10 книг, можна починати пробувати.

Ви знаєте свою дитину краще, ніж хто-небудь, тому з цих 10 обраних книг визначаєте, що їй швидше за все сподобається. Дуже важливо - не ВАМ, а саме дитині. Купуєте перші 2-3 книжки і починаєте експериментувати. І таким експериментальним шляхом визначаєте, що дитині цікаво.

Є ще одна проблема: дитина може любити книги, але не любити читати. Це проблема дітей молодшого віку. Тобто дитина обожнює, коли ви їй  читаєте, але при цьому сама читати не хоче.Є методи вирішення і цієї проблеми.

Перше - це спробувати почитати за ролями. Якщо в книзі є діалоги головних героїв, просто говорите дитині: «Давай зіграємо в театр: я буду цим персонажем, а ти будеш цим персонажем». І розіграєте таку сценку: ви читаєте одну роль, дитина читає другу роль. Діти із задоволенням втягуються в таку гру. Це дуже весело, а головне дієво, у дитини не виникає відчуття того, що ви його її обманюєте, щось змушуєте робити.

Інший спосіб ... не зовсім чесний, але неймовірно дієвий. Ви читаєте дитині книгу і на найцікавішому місці, яке самі наперед визначили, раптом згадуєте про невідкладні справи. Ви кладете в книжку закладку і говорите: «На жаль, зараз не можу, є невідкладна справа. Зможу тільки завтра. Але якщо ти хочеш дізнатися, що було далі, то ось тут я залишаю закладку, далі ти зможеш прочитати сама». І залишаєте дитину з книжкою одну.

Досить велика ймовірність того, що вона дочитає. В психології є таке поняття «гештальт» - цілісний образ. Він залишається у дитини незавершеним і при цьому емоційно підкріпленим. Коли сцена не закінчена, дитині дуже цікаво, що ж відбудеться далі, особливо якщо книжка читається перший раз, якщо вона вже включилася в сюжет, уявляє образами, що і як там відбувається, - досить імовірно, що дитина відкриє книгу і буде читати сама.

Якщо цікаву книгу дитині підібрати наразі не вдається - нічого страшного. Можна на початковому етапі обійтися коміксами або журналами. Визначте ту тематику, яка дитині цікава. Припустимо, це автомобілі. Купуйте журнали або комікси на дану тему, обов'язково вибираючи їх разом з дитиною. Включеність дитини в цей процес значно підвищує ваші шанси на успіх.

Тепер поговоримо ще про одну дуже часту помилку, яку роблять батьки. Вони намагаються нав'язувати дитині ті книги, які їм були цікаві в їхньому дитинстві. На жаль, це погано спрацьовує, адже часи дуже сильно змінилися. Наприклад, «Тимур і його команда» - дуже хороша, добра і правильна книга. Але проблема в тому, що мотивувати дитину читати такі книги зараз практично неможливо. «Тимур і його команда» пропагувала ту модель поведінки, яку пропагувала і піонерська організація. Це була суспільна ідеологія, це був загальносоюзний тренд. Для більшості дітей того часу ця книга - наче шматочок з їхнього життя, притому дуже яскравий, який запам’ятовується, яким можна пишатися.

З цього прикладу можна зробити важливі висновки.

Давайте визначимо, якими характеристиками повинна володіти книга, щоб вона «чіпляла» дитину.

Для молодшого віку героями повинні бути тварини, що говорять або, наприклад, іграшки, що розмовляють. Сюжет повинен бути казковим, захоплюючим.

У більш старшому віці (6-7 років) дитині набагато цікавіше читати про своїх однолітків. Про ті життєві ситуації, в яких хлопці самі опинялися, про приклади того, як головні герої з цих ситуацій виходили, як їх вирішували і т. п. Повинен бути дуже сильний зв'язок книги з реальним життям, навіть якщо це фентезі. Ну і звичайно, захоплюючий сюжет.

Саме тому свого часу були популярні «Гаррі Поттер» серед дітей, а «Сутінки» - серед підлітків.

Підведемо невеликий підсумок. У книзі, яку дитина читає, бажано мають бути герої і ситуації, близькі та знайомі їй. При цьому, важливий особистий приклад батьків. Тому що діти будуть вас багато в чому копіювати, моделювати і робити те ж саме, що робите ви. Тому якщо навіть вам самим не хочеться читати, то хоча б створюйте ілюзію цього. Ходіть з книгами в руках, робіть так, щоб дитина вас часто бачила за читанням. Частіше розповідайте про те, що ви прочитали, нехай навіть це було прочитано 5-10 років тому. Ваша мета - добитися того, щоб в голові дитини сформувалася думка: «читати - це здорово!». Якщо мама і тато читають - це добре.


_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________