Ейдетика
(067) 98 360 89
Шаблоны Joomla 2.5 здесь: http://joomla25.ru/shablony/

Причини повільного читання у дітей

 

Давайте розберемо основні причини, за яких діти повільно читають. 
Стандартно виділяють 5 основних причин повільного читання.

Ворог № 1 - артикуляція
Перша з них - це артикуляція при читанні. Що це таке?
Це рухи мовного апарату при читанні. Рухи губ, язика, у когось щелепи, інших органів, які приймають участь в процесі читання. Чим швидше ви читаєте, тим менш виражені ці рухи. Зверніть увагу на дитину при читанні, і ви помітите, як рухаються її губи, вона ніби то проговорює слова про себе. Під артикуляцією розуміється не тільки цей рух, але й сам внутрішній монолог, що відбувається в голові, тобто, промовляння слів подумки.
У чому ж шкода артикуляції?
Проблема в тому, що швидкість руху мовного апарату не перевищує 220-250 слів на хвилину. 300 слів - це вже чемпіонський максимум.
Повністю позбавитися артикуляції, звичайно, не можливо, але можна звести її до мінімуму. Немає ніякої необхідності артикулювати при читанні, адже образи в голові можуть з’являтися без внутрішнього промовляння.
Ви, напевно, дивуєтеся: як можна не промовляти слова і розуміти прочитане? Насправді ваша дитина буде приємно здивована, коли у неї вийде читати без промовляння. Проводилися наукові експерименти, котрі довели, що розуміння при читанні без артикуляції в 2-3 рази вище.

Ворог № 2 - регресії
Друга причина повільного читання - це регресії. Регресія - зворотний рух очей при читанні. Яким би дивовижним це не здавалося, але наші очі при повільному читанні кілька разів повертаються, перечитуючи одне і те ж. У деяких людей регресії відбуваються настільки часто, що вони фактично перечитують одні й ті ж слова по 5-8 разів. Під час експериментів під контролем спеціальної апаратури стежили за рухом очей читаючого. При цьому було виявлено, що в середньому при прочитанні одного рядка у середньостатистичного школяра регресія відбувається близько 20 разів. Тобто при читанні одного рядка, що містить в середньому 8 - 9 слів, дитина більше двох разів прочитує один і той же текст. Можете провести невеликий експеримент або з собою, або зі своєю дитиною. Потрібно читати за допомогою указки або пальця, ведучи ними під рядком, а очима читаючи цей текст. Ви сильно здивуєтесь, якщо замірите свою швидкість читання без указки і з указкою. Вона буде разюче відрізнятися.

Ворог № 3 - «мало бачу - повільно читаю»
Наступна причина повільного читання - це мала пляма ясного бачення. Дитина, яка читає повільно, бачить за один погляд від 8 до 12 символів (букв). Той, хто володіє швидкочитанням, бачить кілька слів (від 20 символів) і сприймає їх відразу.

Ось дуже хороший приклад.
Проста фраза «КІТ П’Є МОЛОКО». Коли ви бачите і сприймаєте цю фразу відразу, цілком, у вас в голові з’являється ясний образ кота, питущого молоко. Якщо ж читаєте за словами, то спочатку ви читаєте КІТ, і в голові з'являється образ кота. У когось кіт чорний, у когось сірий, у когось він спить на дивані, у когось «гуляє сам по собі». Далі ви бачите слово П'Є, і мозку необхідне слово КІТ і слово П'Є з'єднати в один образ - і ось вже в голові безліч образів кота, який п'є. Але, звичайно, пити кіт може що завгодно: у когось кіт п'є молоко, а у когось валер'янку, а у когось і воду. На останньому етапі ви бачите слово МОЛОКО, і у вас вибудовується ясний образ (кота, питущого молоко).
Тепер уявіть, яка кількість операцій відбулася в мозку, адже вони не відбуваються миттєво. Скільки витрачається часу і зусиль на весь цей перебір? А у дитини, яка володіє уявою набагато краще вашого, і кількість образів відповідна.
Пляму ясного бачення можна збільшити, саме це ми і будемо робити. Погляд середньостатистичної 9-річної дитини зупиняється на рядку 15-20 разів. Якщо врахувати регресії, дитина ділить рядок на 10 блоків сприйняття інформації (в середньому по одному слову). Дитина, що володіє швидкочитанням, ділить рядок на блоки по 2-5 слів. Наш мозок сприймає інформацію цілісними смисловими блоками, і чим крупніші ці блоки, тим більше (а головне краще) інформації буде засвоюватися.

Ворог № 4 - слабка увага
Низька концентрація уваги. У цьому питанні є одна дилема: низька концентрація уваги - причина повільного читання, або ж повільне читання - причина низької концентрації уваги? Взагалі це один з доказів, чому людині природою властиво сприймати інформацію, а відповідно, і читати швидко. Мозок працює набагато швидше, ніж людина читає. Проблема з мозком в тому, що його неможливо «поставити на паузу». Коли він сприйняв інформацію, йому потрібно зайнятися ще чимось, щоб постійно знаходитися в робочому стані.
Працює він таким чином: починає відволікатися, починає бачити, наприклад, муху, яка літає в кімнаті, або згадує, що є якась невідкладна справа, і йде в нетрі, або згадує, як чудово відпочивалося минулого літа, або про те, що задали сьогодні з математики, або не написала мені Лєнка «ВКонтакті». Фактично виходить так, дитина і книжку прочитану не розуміє і не пам'ятає, і тією справою, про яку згадала, вона теж не займається. Марна трата часу і зусиль.
Чим швидше ми читаємо, тим пропорційно швидкості читання краще вантажимо наш мозок. Результати наукових експериментів доводять: чим вища швидкість читання - тим вище розуміння.

Ворог № 5 - відсутність плану
П'ята причина досить обширна, це відсутність, по-перше, плану читання, по-друге, чітких цілей, по-третє, різних методик запам'ятовування.

Ну а головне - різних стратегій читання. Адже читати книгу з історії чи географії необхідно інакше, ніж, наприклад, художню літературу.


_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________