Ейдетика
(067) 98 360 89
Шаблоны Joomla 2.5 здесь: http://joomla25.ru/shablony/

Запам'ятовування таблиці множення у грі

(Матеріал взято з книги І. Матюгіна "Умножайка")

Практика показує, що більшість дітей болісно зазубрюють таблицю множення. Так само її вчили і ми, так само пропонується вчити і нашим дітям. У чому полягає цей традиційний спосіб? Таблиця множення незліченну кількість разів повторюється, поки не вбивається в голову на деякий час, причому, перші стовпчики запам'ятовуються краще (завдяки частішому повторення), а останні - набагато гірше. Заняття не захоплююче, - це не секрет. Хвіст таблиці множення ми пам'ятаємо все гірше і гірше. Цих неприємностей можна уникнути, якщо нудне зазубрювання перетворити на гру. Діти краще запам'ятовують, коли підключаються їхня уява і фантазія, оскільки зорова модальність сприйняття вважається психологами однією з провідних в пізнанні світу.

Як відомо, таблиця множення складається зі стовпчиків множення на 2, 3, 4…9. У цій грі пропонується запам’ятовування стовпчиків за допомогою підібраних до цифр образів.

В стовпчику множення на 2 всі приклади – це історії з життя лебедя, котрий зовнішністю нагадує цифру 2.

Наприклад: Цифра 1 – це ДЗЕРКАЛО.

Герої сюжетів, дивлячись в дзеркало, бачать себе (2 х 1 = 2; 3 х 1 = 3 і т. д.)

Ейдетика. Запам'ятовування таблиці множення

Коли ЛЕБІДЬ (2) заглядає у ДЗЕРКАЛО (1), то бачить СЕБЕ (2).

 

Лебідь (2) і заєць (5) при зустрічі завжди змагаються, хто краще поцілить стрілою (1) у мішень (0).

Уява дитини – і є її пам’ять, саме тому в цій грі уяві надається велике значення. В кожному прикладі є свої подробиці, які не варто ігнорувати, а навпаки треба постаратися краще уявити історію з тваринами і тоді вона миттєво закарбується в пам’яті дитини. В попередньому прикладі такою подробицею може бути те, що зайцю нічого не варто взяти стрілу в лапу і метнути її. А лебедю важче, він замахується головою, бо стріла у нього в дзьобі, і тому в голові у нього інколи паморочиться.

Таким чином дитині буде не складно пригадати, що саме лебідь (2) і заєць (5) пов’язані з «попаданням у ціль» - стрілою (1) і мішенню (0), а не лебідь і дельфін, наприклад. У них інша історія.

С кожним новим стовпчиком таблиці множення запам’ятовувати доведеться все менше, бо історії повторюються, і в множенні на 9 залишиться запам’ятати тільки історію 9 х 9 = 81, оскільки попередні приклади вже опрацьовані.

Такий підхід усуває дискомфорт просування до великих чисел таблиці і попереджає появу страху перед їх запам’ятовуванням.

Ви можете самостійно провести з дитиною 9 ігрових занять по запам’ятовуванню таблиці множення, або записатися на наші заняття. Досвід показує, що діти, з 5-го стовпчика, починають швидше виконувати завдання (історії повторюються), тому замість 9 запланованих занять, достатньо провести 4-6.

Заняття 1

Запам’ятовування цифр і засвоєння таблиці множення відбудеться набагато ефективніше і веселіше, якщо дитина навчиться бачити цифри в різних тваринах і предметах.

Результатом цього заняття повинно стати вільне впізнавання дитиною дев’яти цифр на картинках карток.

Роздивіться з дітьми цифри в тваринах (приклад карток дивіться вище) і закріпіть засвоєне в іграх.

Гра 1

Викладайте по одній картки з зображеннями тварин в довільному порядку. Нехай дитина називає цифри «приховані» в картинках.

Попросіть дитину, щоб вона, називаючи цифру, обводила її пальчиком.

Підтримайте вашу дитину, підбадьорте її і обов’язково похваліть, яким би не був результат!

Гра 2

Картки з зображеннями тварин переходять до рук дитини. Ви називаєте цифру, а дитина називає тварину, яка схожа на цю цифру, і викладає відповідну картку. Гра закінчується в тому випадку, якщо дитина двічі відповіла все правильно, ні разу не помилившись.

Похваліть вашу дитину за старання, яким би не був результат! 

Заняття 2

Множення на 2

Картки, які вам знадобляться:

Ейдетика. Цифри, образи

Викладіть перед початком гри картки таким чином, щоб зліва був головний герой лебідь (2), в центрі стовпчик з його друзями тваринами, а праворуч - щоразу, розповідаючи нову історію, викладайте нову картку, в якій відображений результат множення.
Інструкція (проговорюється вголос усім учасникам гри):
У цій грі найголовніше - це уявляти історії, які трапляються з лебедем. Потрібно постаратися уявити їх як кіно чи казку.
2 х 1 = 2

Коли ЛЕБІДЬ (2) заглядає у ДЗЕРКАЛО (1), то бачить СЕБЕ (2).

• Проговоріть цю ситуацію, показуючи на цифри в прикладі.
• Запитайте у дитини, на які цифри схожі лебідь і дзеркало. І яку цифру в дзеркалі бачить лебідь?
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 1 = 2», спираючись на картинки (розглядаючи їх).

2 x 2 = 4

ЛЕБІДЬ (2) зі своїм татком Лебедем (2) часто плавають в БАСЕЙНІ (4).

• Запитайте у дитини, як вона думає, хто швидше плаває лебідь-син чи лебідь-тато?
• Роздивіться з дитиною форму  бассейну, щоб закріпити у нього образ басейну на цифру 4.
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 2 = 4», спираючись на картинки.

2 x 3 = 6

Одного разу ЛЕБІДЬ (2) прийшов у гості до верблюда (3), який виростив незвичайну грушу (6). Груша була така величезна і соковита, що вічно голодному верблюду і ненажерливому лебедю вистачило її і на сніданок, і на обід, і на вечерю.
• Самі обведіть грушу по контуру пальцем або тупим кінцем олівця, тоді дитина побачить її схожість з цифрою 6, запропонуйте те ж саме зробити дитині.
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 3 = 6», спираючись на картинки.

2 x 4 = 8

Зазвичай ЛЕБІДЬ (2) просить ЖИРАФА (4) допомогти зібрати урожай ВИНОГРАДУ (8). Довгому жирафу нічого не варто допомогти своєму низькому приятелю. Правда, поки допомагає, винограду багато з'їдає.
• Попросіть дитину знайти в винограді цифру 8, обведіть її.
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 4 = 8», спираючись на картинки.

2 x 5 = 10

ЛЕБІДЬ (2) і ЗАЄЦЬ (5) при зустрічі завжди змагаються, хто краще поцілить стрілою (1) в центр мішені (0). Зайцю нічого не варто взяти стрілу в лапу і метнути її. А лебедю складніше, він замахується головою, оскільки стріла у нього в дзьобі, тому в голові у нього іноді паморочиться.
• Запитайте у дитини, з яких предметів складається число 10? Якщо вона утруднюється відповісти, то покажіть стрілу «схожу на 1» і мішень «схожу на нуль».
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 5 = 10», спираючись на картинки.

2 x 6 = 12

ЛЕБІДЬ (2) виявив, що хтось повзе по його лапі. Це був РАВЛИК (6). Він вибачився і сказав, що дуже поспішає. Лебідь відповів, що нікуди сьогодні не летить, але допоможе дістатися до ЛІТАКА (1). Трап (2) (спеціальні сходи до літака) був вже поданий. Вони ледве встигли.
• Проведіть по літаку пальцем або олівцем, показуючи цифру 1 і по трапу, показуючи цифру 2.
• Переконайтеся, що дитина побачила схожість картинок з цифрами: запитайте, з яких предметів в цьому прикладі складається число 12.
• Задайте дитині запитання: «З ким лебідь ледве встиг до літака і трапу?».
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 6 = 12», спираючись на картинки.

2 x 7 = 14

ЛЕБЕДЮ (2) снилися кошмари про ТУКАНА (7), поки він не познайомився з ним ближче на дні народження. Тукан виявився зовсім не страшним, а навіть веселим. Вони раділи разом і довго задували своїми дзьобами СВІЧКУ (1) на ТОРТІ (4). Це було смішно.
• Проведіть по зображенню свічки пальцем або олівцем, показуючи цифру 1.
• Проговоріть, чому торт - це цифра 4 (порахуйте кути).
• Переконайтеся, що дитина засвоїла схожість картинок з цифрами: запитайте, яке число показує свічка і торт.
• Запитайте у дитини, хто задув свічку на торті?
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 7 = 14», спираючись на картинки.

2 x 8 = 16

ЛЕБІДЬ (2) і ЗМІЯ (8) під час екскурсії по музею старовинних предметів почали носитися по залу і зачепили ШПАГУ (1), що висіла на стіні. Шпага впала на ГАРМАТУ (6), від чого пролунав такий гуркіт, що всі завмерли на місці. Їх, звичайно ж, не лаяли, адже вони не хотіли шуміти. Тепер вони в музеях ходять навшпиньки.
• Запропонуйте дитині самій показати на картинці, де цифри 1 і 6 «шпага і гармата» (в послідовності). У випадку утруднення, допоможіть дитині - покажіть самі. Простежте, щоб дитина побачила цифри в картинці.
• Запитайте, яке вийшло число?
• Попросіть дитину повторити цю історію про лебедя і змію. У продовж розповіді ви можете доповнювати її деталями історії, наприклад, ... старовинних предметів ... всі завмерли ... лаяти не стали ...
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 8 = 16», спираючись на картинки.

2 x 9 = 18

ЛЕБІДЬ (2) і ДЕЛЬФИН (9) взимку дуже люблять грати в сніжки. Лебідь може грати тільки маленькими сніжками, а у дельфіна сніжки виходять великі. Одного разу вони знайшли МІТЛУ (1) і вирішили зліпити СНІГОВИКА (8). Вони навіть сфотографувалися зі своїм творінням на пам'ять.
• Попросіть дитину показати на картинці, де зображені мітла і сніговик, одиницю і вісімку (в послідовності). Обведіть цифри.
• Запитайте, яке вийшло число?
• Нехай дитина проговорить за вами приклад «2 x 9 = 16», спираючись на картинки.
Похваліть дитину за старання, яким би не був результат!
Гра 1
Перемішайте всі картки і розкладіть їх у довільному порядку на столі картинками вгору, щоб картинки були добре видні.
Попередьте дитину про правила цієї гри:
Ви, дорослий, будете згадувати історії про лебедя і його друзів, а дитина, слідуючи вашій розповіді, буде викладати потрібні картки на столі, так само як вони були викладені на початку (зліва - лебідь, в середньому стовпчику - його друзі, у правому - картинки з предметами).
Якщо дорослий відчує, що йому важко згадати ту чи іншу історію, він може запитати підказку у дитини. Згадувати краще вголос, наприклад: що ж сталося з лебедем і туканом? Як і де вони зустрілися? Чим займалися? І чим більше питань ви будете задавати собі і дитині, тим швидше будуть спливати образи картинок в вашій уяві, а значить, і цифри з ними пов'язані.
Якщо і в цьому випадку виникне утруднення, можна разом підглянути в текст.

Інструкція дорослому:
Озвучте перший приклад «2 x 1 = 2».
Далі скажіть, що 2 - це лебідь, 1 - це дзеркало. А коли лебідь дивиться у дзеркало, то бачить себе. Зачекайте, поки дитина викладе потрібні картки. І таким чином проговоріть всі приклади і їх історії.

Інструкція дитині:
Виклади картинки, які підходять до історій, що я згадую.

Гра 2
Продовжуємо грати з попередніми картками.
Дорослий викладає ліву частину прикладу - картинки з тваринами, наприклад, лебідь і равлик (2 x 6) і починає історію про них: ЛЕБІДЬ (2) виявив, що хтось повзе по його лапі. Це був РАВЛИК (6). Він вибачився і сказав, що дуже поспішає ... ». Дитина згадує продовження історії: «Лебідь відповів, що сьогодні нікуди не летить, але допоможе дістатися до ЛІТАКА (1). ТРАП (2) (спеціальні сходи до літака) був вже поданий. Вони ледве встигли ».
І викладає картинку, на якій зображений результат зустрічі героїв, тобто в цьому випадку це картка із зображенням літака і трапа. Дорослий просить дитину назвати число, заховане в цій картинці. Таким чином потрібно програти всі історії зі стовпчика множення на 2.
Коли всі картинки з стовпчика множення на 2 будуть викладені, попросіть дитину назвати всі приклади так, як це потрібно в школі: двічі один дорівнює двом, двічі два дорівнює чотирьом, двічі три дорівнює трьом і т.д. При цьому нехай дитина обов'язково дивиться на картки з картинками, вони допоможуть йому згадувати історії, і відповідно, цифри і числа. У подальшому, ці зорові образи будуть йому служити уявними опорами.

Інструкція дитині:
1. Я буду розкладати картинки з героями, і розповідати початок їх історій, а ти продовжуй розповідь і викладай картинки з предметами з цих історій.
2. Усі картки викладені правильно, молодець! А тепер дивись на картинки і називай приклади, як у школі: двічі один дорівнює?
Зверніть увагу на проблемні місця! Проблемні місця - це ті моменти в історіях, які викликають утруднення при згадуванні. Спробуйте зрозуміти джерело забування.
Це може бути пов'язано з недостатньою уявою сюжету, тобто історія тільки проговорюється, але не уявляється. Таке трапляється і з дітьми, і з дорослими. Для просування вперед спробуйте придумати і уявити яку-небудь деталь, яка доповнить історію, не змінюючи її сутність. Наприклад, якщо ви не можете згадати, кого боявся лебідь, або, взагалі не пам'ятаєте, що він когось боявся, то придумайте, чому цей «хтось» саме тукан? Можливо, лякав його великий різнокольоровий дзьоб, оскільки у самого лебедя дзьоб маленький. Тоді ви пригадаєте і те, що герої познайомилися на дні народження, і те, як вони далі веселилися і т. д.
Історія може не відобразитися в пам'яті з причини перемикання уваги в момент її розповіді. Таке часто буває з дітьми, оскільки вони поки не навчилися ставити собі завдання бути уважними, а ще й тому, що зосередити свою увагу в молодшому шкільному віці більше ніж на 30 хвилин не виходить по віковим фізіологічним особливостям. У такому випадку потрібно зупинитися і пограти в іншу гру. Або запропонувати відпочити.
Одні діти схоплюють правила гри відразу, нальоту. Іншим дітям потрібен час, щоб вникнути в нове завдання. Акцентуйте на тому, що у дитини виходить. Наберіться терпіння. Пам'ятайте, що навчання складається з маленьких досягнень.

Продовження буде.

 

Якщо ця стаття стала Вам у пригоді, будь ласка, проголосуйте за неї.

( 38 Голосів ) 


_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________