Ейдетика
(067) 98 360 89
http://joomla25.ru/shablony/ - joomla 2.5 шаблоны

Ігри для розвитку словесно-логічної пам'яті

 

В процесі навчання основне навантаження лягає на словесно-логічну пам'ять. Її необхідно розвивати і вдосконалювати. Процес формування цієї пам'яті починається в початковій школі, і дуже важливо підтримувати його додатковими заняттями. Програми більшості шкільних предметів ґрунтуються на вмінні учня працювати з текстом: прочитати його, зрозуміти зміст, запам'ятати і переказати. Тому для успішного навчання дуже важливо допомогти дитині навчитися запам'ятовувати і відтворювати тексти. Ми пропонуємо вправи, які поступово формують навички логічного запам'ятовування, починаючи з роботи зі словом в перших завданнях, переходячи до роботи з кількома реченнями і завершуючи роботою з текстом. У цьому розділі ви знайдете завдання, що тренують основні способи запам'ятовування тексту: запам'ятовування за допомогою схеми, за допомогою ключових слів, за допомогою системи питань, за допомогою складання плану, за допомогою відновлення деформованого тексту. Ми пропонуємо на простих і доступних прикладах навчитися використовувати ці способи запам'ятовування, а застосовувати їх дитина буде при виконанні домашніх завдань, пов'язаних з роботою з текстом.

УГРУПУВАННЯ СЛІВ

Для заняття вам знадобляться  картки з ланцюжками з 12 слів.

Спочатку дайте дитині завдання на картці № 1: «Перед тобою картка, на якій написано 12 слів. Сконцентруй увагу, прочитай їх і запам'ятай». Коли дитина прочитає слова і поверне вам картку, попросіть її повторити ланцюжок слів. Обговоріть, скільки слів він запам'ятав. Після цього проведіть фізкультхвилинку або рухливу гру. Через 5 –7 хвилин дайте дитині картку № 2, на якій слова написані в 3 рядки, але їх теж 12, і запам'ятати треба всі слова.

Порівняйте результати, запитайте у дитини, слова з якої картки було легше запам'ятати. Безумовно, угруповання слів за змістом або за спільною ознакою полегшує запам'ятовування. І це вміння потрібно тренувати. Запропонуйте дитині перегрупувати слова картки № 1 так, як це зроблено в картці № 2.

№ 1. Шафа, листя, стіл, калюжа, диван, крапля, дерево, крісло, буруньки, гроза, ліс, дощ.

№ 2. Малина, полуниця, смородина, чорниця; ручка, зошит, олівець, лінійка; літо, спека, сонце, липень.

Пропонуємо ще варіанти ланцюжків слів, на яких можна відпрацьовувати вміння групувати слова.

Заметіль, пиріг, лютий, сорочка, цукерки, замет, спідниця, торт, плаття, мармелад, брюки, мороз.

Річка, магазин, футбол, океан, воротар, струмок, покупки, гол, море, гроші, стадіон, продавець.

Каструля, місяць, тарілка, веселощі, рік, сміх, чашка, доба, радість, сковорода, усмішка, час.

ПОВ'ЯЖИ У ПАРУ

Для заняття вам потрібно придумати пари слів, які безпосередньо не пов'язані одне з одним за змістом.

Для запам'ятовування не суміжних понять корисно навчитися об'єднувати їх. В результаті виконання завдання дитина повинна скласти речення, в якому пари слів будуть поєднані загальною думкою. Наприклад, дана пара слів цукерка - дерево. Потрібно пов'язати ці поняття між собою. «Добре було б, якби цукерки росли на дереві, як яблука». Така пропозиція викликає яскравий зоровий образ, і пару слів стає легко запам'ятати. Також виконання цієї вправи розвиває асоціативне мислення, це допоможе згодом виконувати завдання з вправи «Асоціації».

Пропонуємо пов'язати такі пари слів: річка – зошит, сумка – хмара, машина – ліс, метелик – телефон, море – тарілка.

АСОЦІАЦІЇ

Асоціації – це один із способів запам'ятовування матеріалу. Адже часто буває так, що, побачивши один предмет, ми згадуємо і про інше. Тоді ми говоримо, що другий предмет асоціюється у нас у свідомості з першим. Дитині легше пояснити це на наочному прикладі.

Візьміть 4 картинки (наприклад, серце, годинники, сніжинка, блискавка) і розкладіть їх перед дитиною.

Завдання сформулюйте так: «Я буду читати тобі слово, а ти вибери і покажи мені одну з картинок, зображення на якій пов'язано, тобто асоціюється, з названим словом».

Слова: зима, любов, час, гроза.

Після виконання завдання запитайте дитину про те, за яким принципом вона вибирала картинки, і поясніть їй, що вона зробила цей вибір завдяки асоціаціям. Далі можна переходити до самостійного виконання вправ.

Варіант 1

Завдання полягає в тому, щоб вибудувати до предмета ряд асоціацій. Вправа може виконуватися як індивідуально, так і в групі, як в усній, так і в письмовій формі. Спочатку запропонуйте придумати ряд асоціацій до тих слів, на прикладі яких ви пояснювали це поняття, щоб показати, що зима асоціюється не лише зі сніжинкою. А потім запропонуйте й інші слова.

чайник – вода, чашка, кухня, мама, сніданок, тепло;
кішка –
аптека –
ліс –
парта –
волосся  –
ложка –
газета –

Варіант 2

Для дитини складніше сприймати і запам'ятовувати абстрактні поняття. Тому в цьому варіанті вправи ми пропонуємо підбирати до абстрактних понять асоціації з конкретними предметами і прикладами. Складіть асоціативні ряди до наступних слів:

спорт – стадіон, телевізор, футбол, м'яч, скакалка, урок фізкультури;
дружба –
успіх –
гумор –
радість  –
брехня –
погода –

МАЛЮЄМО СХЕМУ

Для заняття підготуйте речення, невеликі тексти, аркуш паперу, олівець.

Малювання схем – один із способів логічного запам'ятовування, якому обов'язково потрібно навчити дитину. Поясніть, що схематичний малюнок – це найпростіший начерк, який може бути зрозумілий тільки автору. Спочатку потрібно показати дитині, як робиться схематичний малюнок до одного речення. Наведемо приклади, використовуючи які можна навчити дитину схематично відображати зміст речення (всі схеми приблизні, можуть бути й інші).

При дорозі росте велике дерево.                                                    Хлопчик катається на лижах.

                          

Спочатку виконуйте вправу разом з дитиною. Коли вона зрозуміє суть завдання, попросіть її зробити схему до речення самостійно. Потім запропонуйте скласти схему для двох речень.

Небо затягнуло чорними хмарами. Незабаром почався сильний дощ.

Коли навичка малювати схеми буде відпрацьована на одному-двох реченнях, можна переходити до невеликих текстів. Мета вправи – прослухавши текст, схематично замалювати його основний зміст. Потім, скориставшись схемою, переказати текст. Краще, якщо переказувати текст дитина буде через деякий час, через 30 – 40 хвилин. Тоді буде зрозуміло, що схема допомагає і зберегти інформацію в пам'яті, і відтворити її.

Варіант 1

МЕТЕЛИК-КРАСУНЧИК

Був літній день, сонце припікало все сильніше. Метелик-красунчик розправив свої яскраві крильця і підставив їх сонячним променям. Він весело пурхав з квітки на квітку і радісно наспівував: «О, як чудово! О, як прекрасно!»
Раптом здійнявся вітер, щось гримнуло вдалині, і небо почало затягуватися хмарами. Метелик залепетав: «Ой, зараз почнеться дощ! Він намочить мої красиві крила!» Квіточки хором відповіли йому: «Не бійся, ми сховаємо тебе під нашими пелюстками».

Варіант 2

ПЕРЕТВОРЕННЯ СНІЖИНОК

Взимку під час снігопаду сніжинки летять дружно, пританцьовуючи і кружляючи, особливо, якщо дме вітер. Падаючи на землю, вони перетворюються в замети і так лежать всю зиму, укутуючи все навколо білим покривалом. І тільки навесні, коли починає сильно пригрівати сонце, сніжинки тануть, перетворюючись на водні потоки.

КЛЮЧОВІ СЛОВА

Для заняття підготуйте уривки з літературних творів, аркуш паперу, ручку. Мета вправи – навчитися виділяти в тексті ключові слова, які допоможуть запам'ятати зміст і згодом відтворити його. Поясніть дитині, що ключами до запам'ятовування тексту є слова або словосполучення, які передають факти (імена героїв, географічні назви, дати), події, їх суть і зміст.

Можливі два варіанти роботи над завданням: дитина слухає текст, записуючи в паузах ключові слова або словосполучення, або читає текст самостійно, підкреслюючи в ньому ключові слова і виписуючи їх на аркуш паперу. Текст читається двічі. Потім дитина повинна постаратися переказати текст, тримаючи перед собою записані слова. Правильно зроблені виписки допоможуть запам'ятати факти та імена власні, послідовність і сутність описуваних у тексті подій. Як приклад пропонуємо уривок із казки «Гуси-лебеді» про те, як дівчина кинулася виручати братика, якого забрали гуси-лебеді.

ГУСИ-ЛЕБЕДІ  (уривок)

... Прибігла – стоїть хатинка на курячих ніжках, стоїть-повертається. У хатинці сидить Баба-яга – нога глиняна; сидить і братик на лавочці, грається золотими яблучками. Побачила його сестра, підкралася, схопила і нумо бігти, а гуси-лебеді за нею в погоню летять; наженуть лиходії, куди подітися? Прибігла до молочної річки з медовими берегами: «Річко-матінко, сховай мене!» – «З'їж мого медку!» Нічого не поробиш, з'їла. Річка її посадила під бережок, гуси-лебеді пролетіли. Вийшла вона, сказала: «Дякую», – і знову біжить з братиком,  а гуси-лебеді повернулися, летять назустріч. Що робити? Біда! Стоїть яблуня. «Яблунько, яблунько-матінко, сховай мене!» –  «З'їж моє лісове яблучко!» Якнайшвидше з'їла. Яблуня її заслонила гілочками, прикрила листочками – гуси-лебеді пролетіли. Вийшла і знову біжить з братиком, а гуси-лебеді побачили – і за нею; зовсім налітають, вже крилами б'ють, того й гляди з рук вирвуть! На щастя, на дорозі пічка: «Добродійко-пічко, сховай мене!» – «З'їж мого житнього пиріжка!» Дівчина мерщій пиріжок в рот, а сама в піч. Гуси-лебеді політали-політали, покричали і ні з чим відлетіли.

Можливі ключові слова: хатинка на курячих ніжках; схопила і бігти; гуси-лебеді в погоню; молочна річка; яблуня; добродійка-пічка; ні з чим відлетіли. Найбільш поширена помилка при переказі тексту – непослідовність викладу подій. У наведеному уривку теж легко можна допустити таку помилку через велику кількості описаних дій. Цього допоможуть уникнути ключові слова, якщо дитина навчиться їх виділяти.

ЗАПИТАННЯ

Для заняття підготуйте уривки з літературних творів та питання до них.

Відповідати на запитання до тексту або до статті в підручнику дитині належить протягом усіх років навчання. Важливо навчитися виконувати це завдання правильно і зрозуміти, що відповіді на запитання допомагають осмислити зміст тексту і таким чином краще його запам'ятати, особливо коли відповідь на питання підтверджується словами з тексту. Такі вправи виконуються і в усній, і в письмовій формі. Дитина може не лише відповідати на запропоновані питання, але і складати запитання до тексту самостійно.

СКЛАДАЄМО ПЛАН

Для заняття підготуйте уривки з літературних творів.

Ще один із способів словесно-логічного запам'ятовування – це складання плану тексту. Пропонуємо пам'ятку, яка допоможе дитині навчитися складати план і переказувати текст, використовуючи план.

1. Прочитай текст, випиши слова, які тобі незрозумілі, і з'ясуй їхнє значення.

2. Якщо у текста є назва, то обміркуй її, дай відповідь на запитання: «Чому текст так названий?»

3.Розділи  текст на кілька смислових частин.

4. Підкресли в кожній частині ключові слова (див. вправу «Ключові слова»).

5. Постав до кожної частини тексту запитання (див. вправу «Питання»).

6. Придумай заголовок  кожній частині тексту, використовуючи ключові слова або питання.

7. Прочитай окремо і перекажи кожну частину тексту, відображену в плані, подумки малюючи картинки до змісту (див. вправи з розділу «Ігри для розвитку зорової пам’яті»),

8. Перекажи весь текст цілком, використовуючи складений тобою план.

Скориставшись цією пам'яткою, можна легко запам'ятати навчальний матеріал. Для відпрацювання вміння складати план і переказувати по ньому текст можна використовувати уривки з літературних творів.

ПЛУТАНИНА-1

Для заняття вам знадобиться будь-який текст, надрукований на аркуші паперу.

Мається на увазі, що цей текст дитина вже запам'ятала. Ви розрізаєте надрукований текст на окремі уривки або речення, перемішуєте і віддаєте дитині, яка отримує завдання відновити послідовність уривків або речень, так щоб вийшов вихідний текст. Мета вправи – проконтролювати запам'ятовування і закріпити текст в пам'яті. Якщо необхідно добре запам'ятати матеріал, перевести його з короткочасної пам'яті в довготривалу, то це завдання з одним і тим же текстом можна виконувати кілька разів з проміжком у часі. Наприклад, через 2-3 дні.

УЯВНІ ОБРАЗИ

Вправа проводиться в два етапи. Так як дітям складно утримувати уявний образ досить довго без підкріплення, то на 1-му етапі необхідно використовувати графічне зображення поняття.

Дорослий каже дітлахам: "Спробуйте до кожного з названих мною слів зробити який-небудь малюнок". Зоровий образ, прямо відповідний поняттю, виникає легко, майже автоматично, тоді як у випадку непрямої відповідності потрібні зусилля уяви.

Приблизний перелік можливих серій:

Серія № 1

Вантажівка,  гнів,  весела гра,  дерево,  покарання,  розумна кішка,  хлопчик-боягуз,  примхлива дитина,  гарна погода,  цікава казка.

Серія № 2

Веселе свято,  темний ліс,  відчай,  сміливість,  глуха стара,  радість,  хвороба,  швидка людина,  печаль,  теплий вітер.

Серія № 3

Сумнів,  сила волі,  успіх,  швидкість,  справедливість,  заздрість,  день,  страх,  сильний характер,  хороший товариш.

2-й етап - уявлення слів або фраз в розумі, без фіксації на папері.

 

Якщо ця стаття стала Вам у пригоді, будь ласка, проголосуйте за неї.

( 7 Голосів ) 

    


_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________