Ейдетика
(067) 98 360 89
http://joomla25.ru/shablony/ - joomla 2.5 шаблоны

Ігри для розвитку слухової пам'яті

 

Уміння сприймати і запам'ятовувати інформацію на слух дуже важливе для дитини. Адже велика частина навчального матеріалу подається у формі пояснення учителем. Усно педагог дає завдання. Якщо дитина прослухала, що їй пояснювали на уроці, якщо вона не здатна запам'ятати на слух, то і результативність навчання буде низька. Не дарма народна мудрість говорить: «В одне вухо влетіло, з іншого вилетіло». Постараємося шляхом розвитку слухової пам'яті досягти такого ефекту, щоб діти не пропускали повз вуха нові знання. Тому пропонуємо використовувати спеціальні вправи для тренування вміння запам'ятовувати на слух.

СНІГОВА КУЛЯ

Ведучий починає речення, наприклад: «Я збираюся варити борщ і в каструлю наллю воду».

Гравці по черзі повторюють попереднє речення і додають своє слово:  «Я наллю воду і покладу м'ясо». – «Я наллю воду, покладу м'ясо і картоплю». І т. д.

«У мене є машина (лялька)».  – «У мене є нова машина». – «У мене є нова красива машина». І т. д.

«Я малюю». – «Я малюю в альбомі». – «Я добре малюю в альбомі». – «Я добре малюю в альбомі фарбами». – «Я добре малюю в альбомі фарбами квіти». – «Я добре малюю в новому альбомі фарбами квіти». І т.д.

ЕСТАФЕТА СЛІВ

Заняття проводиться за аналогією з грою "Снігова куля". Ви називаєте одне слово, дитина називає те слово, яке сказали ви, і додає своє слово. Ви повторюєте своє слово, слово, яке сказав дитина, і додаєте третє. Потім естафета переходить знову до дитини, він повинен повторити 3 названих слова і додати ще одне і т. д. Для «Естафети слів» краще вибрати яку-небудь тему, наприклад: «Природа», «Погода», «На вулиці», «Спорт »,« Фрукти ». Можна домовитися називати слова на якусь одну букву або тільки істоти тощо. Ось приклад такої естафети на тему «Природа». Перший граючий каже: «Дерева». Другий каже: «Дерева, трава». Перший додає: «Дерева, трава, річка». Другий: «Дерева, трава, річка, ліс». Програє той, хто помилиться в повторі або не зможе додати ще одне слово. На перших порах можна грати в повільному темпі, поступово доводячи його до швидкого. Гру можна проводити і в групі, по колу.

ЩО ЯКОГО КОЛЬОРУ?

Для заняття вам будуть потрібні картинки-розмальовки, кольорові олівці і заздалегідь складені тексти, в яких описано, як саме необхідно розфарбувати запропоновану картинку.

Дитині видається розмальовка і пропонується уважно прослухати текст, запам'ятати, що якого кольору, і розфарбувати картинку відповідно до опису. Пропонуємо варіанти завдань.

Варіант 1
Прослухай текст і запам'ятай, якого кольору іграшки на ялинці (кольори в тексті виділені курсивом). Розфарбуй ялинкові прикраси відповідно до опису.

ЯК МИ НАРЯДЖАЛИ ЯЛИНКУ

Перед Новим роком тато приніс додому велику зелену ялинку. Ми з сестричкою дуже зраділи, адже ще тиждень тому були приготовані красиві ялинкові іграшки. Швидше, швидше будемо наряджати нашу ялинку! Спочатку ми повісили яскраву гірлянду з червоних цукерок. Два веселих грибка-красноголовця теж прикрасили ялинку, їхні яскраві помаранчеві капелюшки так і світилися на її зелених лапах. Потім ми дістали великі кулі. На верхніх гілках ми розвісили жовті кулі. Вони загорілися, мов маленькі сонечка. А червоними кулями ми прикрасили нижні лапи ялинки. Посередині сестричка повісила цілу гірлянду синіх зірочок. А велику синю зірку тато надів на маківку ялинки. Ми всі милувалися красунею ялинкою.

Варіант 2
Прослухай текст і запам'ятай, що якого кольору. Розфарбуй предмети відповідно до опису.

ЛІТО НА ДАЧІ

Літні канікули ми з сестричкою проводимо на дачі. У нас є невеликий, але затишний будиночок за містом. Коли вранці піднімається яскраве помаранчеве сонце, наш будиночок виглядає дуже життєрадісно. Тато пофарбував стіни синьою фарбою, як вода в річці, в якій ми купаємося. На коричневому даху знаходиться чорна труба, з якої йде дим, якщо в будинку в прохолодні дні топиться піч. Але це буває рідко, влітку сонечко нагріває будинок так, що вікна майже завжди відкриті. Як відображення сонечка, біля будинку росте величезний соняшник з жовтими пелюстками і коричневою серединкою, усипаною насіннячком. Він махає нам великим зеленим листям, коли на вулиці розігрується вітерець. Недавно ми допомагали татові по господарству, він доручив нам пофарбувати новий паркан в такий самий колір, як дах нашого будинку. Це у нас чудово вийшло, правда, і самі себе ми трохи пофарбували. Розфарбуй картинку відповідно до опису, і ти побачиш, як виглядає наша дача.

ВИБІР

Для заняття вам буде потрібно скласти текст з 8-10 речень.
Прослухавши текст, дитина повинна буде вибірково запам'ятати слова, про які ви її попередьте перед читанням. Кількість таких слів для запам'ятовування варіюється від 3 до 5 залежно від віку дитини та тривалості занять. Ось кілька прикладів таких завдань.

Варіант 1
Ви говорите дитині: «Я буду читати тобі текст. Слухай його дуже уважно, тобі потрібно буде запам'ятати всі назви цукерок, які прозвучать».

НЕДІЛЬНЕ ЧАЮВАННЯ

По неділях у нас вдома влаштовується велике чаювання. Тому ми з мамою вранці ходимо в кондитерський магазин і вибираємо кожному члену сім'ї його улюблені ласощі. Для тата мама просить продавщицю зважити цукерки «Ведмедик на Півночі» і «Маска». Сестричці ми купуємо карамель «Гусячі лапки». А ми з мамою найбільше любимо цукерки «Білочка».
Сьогодні до нас у гості приїде бабуся. Вона для онуків завжди привозить частування. Минулого разу це були цукерки «Ластівка». Сама ж вона любить пити чай з варенням.
А головною прикрасою столу стане, звичайно ж, пиріг, який ми з мамою спечемо до вечірнього чаювання.

Варіант 2
Ви говорите дитині: «Я буду читати тобі текст. Слухай його дуже уважно, тобі потрібно буде запам'ятати всі імена героїв».

ЛІСОВА КОМПАНІЯ

Не дивуйтеся, в нашому лісі всі звірі дружать між собою. Вони допомагають один одному в скрутну хвилину, ходять в гості і часто проводять час, граючи у веселі ігри. Ось вчора, наприклад, заєць Василь оголосив загальний збір на великій галявині. Саме там звірі влаштовували футбольні матчі з командою сусіднього березового гаю. Він пробіг з цим повідомленням по всіх житлах, навіть зазирнув до лисиці Сніжани і до колючого їжака Семена, які живуть досить далеко. Але ж відомо, що заєць – кращий бігун в лісі. Тому він і став капітаном футбольної команди. Головне, що він не забув розбудити ведмедя Пилипа, адже він краще за всіх захищає ворота. Ну і до сови Марусі не забув завітати – кращого судді для матчу немає у всьому лісі. Треба запросити ще братів вовків, і команда буде в повному складі.

Якщо дитина не дуже добре справляється із завданням, то скоротіть кількість слів для запам'ятовування до трьох. Можна ще поміняти звичайні слова для запам'ятовування на емоційно забарвлені. Тоді запам'ятати буде набагато легше. Спробуйте змінити імена звірів. Тоді текст може бути таким.

ЛІСОВА КОМПАНІЯ

Не дивуйтеся, в нашому лісі всі звірі дружать між собою. Вони допомагають один одному в скрутну хвилину, ходять в гості і часто проводять час, граючи у веселі ігри. Ось вчора, наприклад, заєць за прізвиськом Довге Вухо оголосив загальний збір на великій галявині. Саме там звірі влаштовували футбольні матчі з командою сусіднього березового гаю. Він пробіг з цим повідомленням по всіх житлах, навіть зазирнув до лисиці, яку в лісі прозвали Руденя, і до колючого їжака Миколки, які живуть досить далеко. Але ж відомо, що заєць – кращий бігун в лісі. Тому він і став капітаном футбольної команди. Головне, що він не забув розбудити ведмедя на прізвисько Буркун, адже він краще за всіх захищає ворота. Ну і до сови не забув завітати – кращого судді для матчу немає у всьому лісі. Недаремно ж лісові жителі дали їй ім'я Розумниця. Треба запросити ще братів вовків, і команда буде в повному складі.

СТОП

Для заняття підготуйте тексти. Це можуть бути уривки з дитячих книжок, але краще, щоб текст був незнайомий дитині.
Дорослий говорить дитині: «Я прочитаю одне речення. Тобі потрібно його запам'ятати ». Після цього ви читаєте одне речення з середини обраного уривка. Перепитайте у дитини, чи запам'ятала вона почуте речення. Якщо не запам'ятала, то попросіть її сконцентруватися і прочитайте ще раз. Потім ви пояснюєте, що будете читати текст, в якому є це речення. Як тільки ви прочитаєте озвучене речення, дитина повинна перервати вас командою «Стоп!" Для прикладу наведемо фрагмент з казки Г. X. Андерсена «Дикі лебеді».

Речення для запам'ятовування: «На голові у кожного лебедя виблискувала маленька золота корона».

«Ось насувається на небо велика чорна хмара, вітер дужчає, і море теж чорніє, хвилюється і вирує. Але хмара проходить, по небу пливуть рожеві хмаринки, вітер стихає, і море вже спокійне, тепер воно схоже на пелюстки троянди. Іноді стає воно зеленим, іноді білим. Але яким би тихим не було повітря і яким би спокійним не було море, біля берега завжди шумить прибій, завжди помітне легке хвилювання – вода тихо здіймається, наче груди сплячої дитини.
Коли сонце наближалося до заходу, Еліза побачила диких лебедів. Як довга біла стрічка, летіли вони один за одним. Їх було одинадцять. На голові у кожного лебедя виблискувала маленька золота корона. Еліза відійшла до обриву і сховалася в кущі. Лебеді спустилися неподалік від неї і заплескали своїми великими білими крилами».

Читайте текст виразно, спеціально не виділяйте інтонацією або паузами потрібне речення. Якщо дитина не помітила речення, захопилася змістом або забула завдання, дочитайте уривок до кінця і обговоріть завдання. Для того щоб впоратися із завданням, потрібна висока концентрація і стійкість уваги.

ІНОПЛАНЕТЯНИ-2

Для заняття вам знадобиться словесний портрет інопланетянина, аркуш паперу, олівець.

Ви пропонуєте дитині уважно прослухати опис зовнішності інопланетянина, подумки уявити собі його і якомога точніше намалювати портрет на аркуші паперу.

Варіант 1
На Землю прилетіли інопланетяни. Одного з них бачили в магазині. Розповідають, що він дуже високий з довгим прямокутним тілом. Голова ж його схожа на трикутник, що одним кутом встромлений в тіло. На голові стирчали дві коротенькі антени, на кінцях яких були надіті виблискуючі кульки. Особливо всіх здивували очі: вони не такі, як у людей. Очі були квадратні, а рот розрізав обличчя вузенькою смужкою. Руки і ноги були тонкими, як гілки у деревця.

Варіант 2
На Землю прилетіли інопланетяни. Одного з них бачили прямо в центрі міста. Очевидці кажуть, що його не можна було не помітити. Інопланетянин був маленького зросту. Його тіло було схоже на коло. Голова ж, навпаки, була абсолютно квадратна, а з боків замість вух стирчали дві вигнуті антени. Очі були круглими і трохи світилися, рот теж був круглим, але маленьким в порівнянні з очима. Руки і ноги нагадували коротенькі товстенькі палички.

При зіставленні дитячого малюнка зі словесним описом інопланетянина враховується наявність усіх перелічених частин тіла, їх форма і співмірність. Вправу можна виконувати і в ускладненому варіанті. Якщо дитина без зусиль впоралася з малюванням одного інопланетянина, то можна зачитувати опис відразу двох фігур і пропонувати намалювати першого або другого інопланетянина. Можна додати в опис колір. Якщо вправа проводиться в групі, то виконується або самоперевірка при повторному читанні опису, або малюнки збирає дорослий і потім перевіряє і аналізує.

ВІДГАДАЙ, ЧИЙ ГОЛОС

Учасники повинні встати півколом і визначити ведучого, який відвертається спиною до них. Один з учасників кличе ведучого по імені. Ведучий дізнається, чий це голос і називає ім’я цього учасника. На місці ведучого повинні побувати всі гравці по черзі. Варто нагородити тих, хто не помилиться. Переможені повинні заспівати їм хором пісню.

ПОДАРУНКИ

Одного з учасників гри вибирають ведучим.
- Ми чули, що ви відправляєтеся в подорож, - кажуть йому, - і побуваєте в різних містах?
Ведучий підтверджує це і питає, чи не буде йому яких-небудь доручень.
Так, доручень буде багато. Всі гравці по черзі звертаються до нього з особистими проханнями.
- Будете в Києві, - каже один, - загляньте до моєї бабусі. Передайте їй привіт. Якщо від неї буде посилочка, не відмовте в люб'язності прихопити з собою.
- У мене дядько в Сумах, відвідаєте його, - просить інший. - Він мені обіцяв щось прислати, так вже будьте ласкаві.
Кожен називає те чи інше місто і свого родича або приятеля, до якого просить зайти. За умовами гри міста називають  загальновідомі, і початкові літери в їхніх назвах повинні бути різні.
Ведучий - людина на рідкість чуйна і, вислухавши прохання гравців, обіцяє все виконати. Попрощавшись, він вирушає у свій далекий шлях, тобто виходить з кімнати.
"Подорож" ведучого триває не більше 5 хвилин. Цього цілком достатньо, щоб придумати, кому що привезти. Вибираючи подарунки, ведучий керується таким правилом: потрібно, щоб назва подарунка починалося з тієї ж букви, що і назва міста, звідки він привезений, а передати подарунок потрібно тому, хто це місто назвав. Так, наприклад, назвав місто Київ можна привезти кішку або калоші тощо, а племіннику від його дядечка з Сум - самовар, скажімо, або свисток. Чим смішніший подарунок, тим з більшим задоволенням буде прийнятий він гравцями.
Головна турбота ведучого, таким чином, полягає в тому, щоб чітко  запам'ятати, хто з граючих яке місто назвав, а подарунок йому придумати - це справа нескладна.
"Подорож" закінчено. Всі вітають ведучого з благополучним поверненням. Починається роздача подарунків.
- Був у вашого дідуся, - звертається ведучий до кого-небудь з гравців. - Він прислав вам ошийник.
Якщо той, кому призначається цей подарунок, називав, наприклад, Одесу, то, помилки немає і подарунок вручений правильно. Залишається тільки подякувати люб'язного мандрівника. Якщо ж ведучий помиляється, то гравець не прийме у нього подарунка. Коли грає більше 5 осіб, то одна помилка в розрахунок не приймається. Але за дві помилки ведучого штрафують: він знову збирає доручення і вдруге відправляється в своє "далеку подорож".

РОЗМІРКОВУЄМО НАД СЛОВАМИ

Мета цієї вправи - змусити дітей поміркувати про слова. Ведучий говорить: "Зараз я буду читати  слова. Почувши кожне слово, уявляйте собі зовнішній вигляд даного предмета, його смак, запах, звуки, які він може видавати, і т. ін.

Наприклад, зубна паста на вигляд біла і блискуча, з м'ятним запахом і смаком гострим і солодким одночасно ".

В якості попереднього тренування можна запропонувати дітям спочатку описувати вголос образи, що  викликаються за допомогою почуттів і лише після цього переходити до роботи "тільки в розумі".

Папір Хутро Чобіт
Гніздо Підвода Палець
Кіт Волосся Лимонад
Колесо Троянда Слон
Палка Хустина Поцілунок
Фільм Сльоза Автобус
Млинець Черевик Лікар
Щастя Птах Морозиво

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо ця стаття стала Вам у пригоді, будь ласка, проголосуйте за неї.

( 15 Голосів ) 


 


_______________________Ейдетика. Розвиток пам'яті та асоціативного мислення. Персональний сайт Ірини Кадомцевої. Київ - 2017_____________________